Image

Onze geschiedenis

De oprichting

Om de efficiëntie te verbeteren besloot de NZH, de voorloper van Connexxion, in mei 1988 buslijn 159 op te heffen. Lijn 159 reed een lus door Schagen en werd daar vaak gebruikt door senioren zonder eigen vervoer. Daardoor werden zij voor bezoeken in Schagen totaal afhankelijk van familie en goedwillende buren. Protest tegen de opheffing van lijn 159 leidde in oktober 1988 tot de oprichting van de 60+Bus. De 60+ bus wil de zelfstandigheid van senioren zonder eigen vervoer versterken door hen met een busje binnen de stad Schagen van deur tot deur te vervoeren.

Image
Image
Image
Image

Groeistuipen

Onze eerste bus was een kleine tweedehands Ford Transit. De vraag naar vervoer binnen stad Schagen bleek groot. Al vlug bleek de vraag naar dit vervoer veel groter dan met het kleine busje was uit te voeren. Met succes werd in 1991 een grote donateursactie gevoerd om geld in te zamelen voor een grotere bus. Diverse Schagense ondernemers wilden de 60+Bus wel sponsoren. De logo’s van de diverse sponsoren werden op de nieuwe 60+Bus geplakt, waaronder prominent die van het Makado winkelcentrum. In de volksmond werd de 60+Bus al snel omgedoopt tot het “Makado-busje”. Ook de gemeente Schagen zag het belang van het vervoer van de 60+Bus en besloot de organisatie te subsidiëren. De sponsoring, de subsidie van de gemeente en de – minimale – rittengelden zijn steeds voldoende gebleken om het seniorenvervoer in stad Schagen met 60+Bus draaiende te houden.

Ontwikkeling

Zoals de naam al aangeeft richtte de 60+Bus zich in het begin op vervoer van personen van 60 jaar en ouder. Deze doelgroep werd door de jaren steeds mobieler, waardoor het aantal passagiers daalde. De leeftijdsgrens werd toen verlaagd naar 55 jaar om ook wat jongere minder mobiele personen van dienst te kunnen zijn. Sindsdien bleef het aantal passagiers redelijk stabiel, laat de laatste jaren zelfs een licht stijgende trend zien. In september 2017 werd de 300.000ste passagier vervoerd en we verwachten in 2026 onze 400.000ste. Duidelijk is dat de 60+Bus in een blijvende behoefte voorziet.

Image
Image

Vrijwilligers

Door de jaren heen hebben tientallen enthousiaste en gemotiveerde vrijwilligers tijd en energie gestoken in de 60+Bus, tot grote tevredenheid van de passagiers. Dat bleef ook niet onopgemerkt zoals bleek tijdens de viering van het 30-jarig bestaan van de 60+Bus in 2018. De toenmalige voorzitter werd – namens de koning – verrast met een lintje: hij was sinds de oprichting bij de 60+Bus betrokken geweest.

Een nieuwe fase

De viering van het 30-jarig bestaan van de 60+Bus markeerde ook een overgang naar een nieuwe fase, waarin de organisatie werd gemoderniseerd en de nodige vernieuwingen werden doorgevoerd. Om onze zichtbaarheid naar buiten te vergroten werd onze website www.60plusbusschagen.nl gelanceerd. Intern was de verhuizing van de 60+Bus telefoondienst naar de locatie van WPW aan de Zijperweg een duidelijke verbetering. De toen nog handmatig uitgevoerde rittenplanning was veel werk, zodat een onderzoek werd gestart naar de haalbaarheid van digitalisering daarvan. In 2019 werden voorbereidingen getroffen voor een wisseling van het bestuur van de Stichting 60+Bus. Ook werd dat jaar besloten een grotere bus aan te schaffen, een Mercedes Sprinter. Die bus was wel groter en hoger en paste daardoor niet meer in de eigen garage.

Image
Image

Coronatijd

In 2020 werden we overvallen door de coronapandemie. De maatregelen gaven landelijk veel problemen, dus ook voor onze organisatie. In die tijd werd er nog wel – beperkt – met de bus gereden, met bescherming voor passagiers en chauffeurs. Alle bestuursvergaderingen werden digitaal gehouden en de vrijwilligers werden via de mail van alle ontwikkelingen op de hoogte gehouden.

Onze organisatie bleek een veerkrachtige en collegiale organisatie. In het tweede coronajaar – 2021 – werden wij door de plaatselijke CDA-actie `de vrijwilligers-in-de-kijker` op gebak getrakteerd. De organisatie stond ook niet stil: we ontwikkelden nieuwe flyers en visitekaartjes en vanaf die tijd gingen we met 10-rittenkaarten werken. Ook kwam er een informatiebord in de bus met tips voor veel voorkomende vervoersvragen.

Financiële versterking

De lage vervoersvraag in de coronatijd had voor de 60+Bus natuurlijk ook financiële gevolgen. Daar bovenop kregen we in 2022 ook nog eens met hoge brandstofprijzen te maken, een gevolg van de Russische inval in Oekraïne. Gelukkig sprong de gemeente ons toen financieel bij. Om de financiële positie te versterken hebben we toen de losse ritprijs moeten verhogen naar € 1,50, de prijs van een 10-rittenkaart bleef € 10,00. Tenslotte kwam er een fooienpot in de bus waaruit de jaarlijks georganiseerde vrijwilligersactiviteit wordt gefinancierd.

Image
Image

Nieuwe groei

In 2023 mochten we weer meer dan 10.000 passagiers vervoeren, 12,5% meer dan het voorgaande jaar bij slechts 1,5% meer gereden kilometers. Deels was dat een gevolg van de na corona weer aangetrokken vervoersvraag, maar was toch alleen mogelijk door een effectievere planning door de 60+Bus telefoondienst.

De 60+Bus werkt vooral met oudere vrijwilligers. Aanvulling van de vrijwilligersgroep gaat vaak ‘vanzelf’ via mond-tot-mondreclame. Soms wordt de vrijwilligersgroep te klein en zoeken we de publiciteit voor aanvulling. Zo mochten we eind 2023 na een succesvolle wervingsactie 14 nieuwe vrijwilligers – telefonisten/s en chauffeurs – verwelkomen en waren we weer op volle sterkte!